Sociálny startup

Jednotná definícia startupu neexistuje. Tradične je to organizácia, ktorej cieľom je rýchly rast – rast tímu, objemu produkcie, predaja, ziskov. A bežne býva financovaný cudzím kapitálom, ktorý sa zvykne aj niekoľkokrát navyšovať. Toľko k teórii. Ale čo ak cieľom startupu nie je zarobiť ťažké milióny, ale skôr pomôcť miliónom ľudí?

V posledných rokoch sa vo svete startupov objavuje pojem sociálny startup. Sem spadajú rôzne koncepty. Sociálnym startupom môže byť firma, ktorá vyrába solárne články v cene, ktorú si môžu dovoliť aj rodiny v izolovaných afrických komunitách. Stlačená cena veľa ziskov neprinesie. Ďalší startup vytvoril špeciálne zariadenie na báze feromónov, ktoré chráni čajovníkové plantáže pred škodcami. Ale malí farmári, ktorým chceli startupisti pomôcť, si tieto systémy nemohli dovoliť. A tak presunul startup svoje zameranie na veľké čajové „domy“, ktoré presviedčal, aby farmárom dané zariadenia nakúpili, pretože tí im potom mohli dodávať čaj v skutočnej bio kvalite. Zarobili všetci.

10610684_937607182969971_28576065070535683_n-1-565x377

Treťou možnosťou je založiť neziskovú organizáciu, ktorá bude prinášať určitú formu pomoci prostredníctvom technológií. Takýmto príkladom je organizácia Aktivita Zvyšuje Úspech. Založili ju vysokoškoláci, ktorí chceli študentov napojiť na prax prostredníctvom webovej platformy, na ktorej by podniky zverejňovali ponuky. Ale nemalo ísť len o bežné stáže niekde v T-Systems či U.S.Steel. Práve naopak. Chceli zapojiť malé podniky, ktoré bežne nebývajú v centre záujmu, ale rovnako potrebujú pomôcť s rôznymi projektmi a umožnia študentom vidieť reálnu prax so všetkým, čo k tomu patrí.

Hovoríte si, že AZU je len projekt, nie startup. Tak schválne:

1. Rast – z pôvodného projektu pre 3 univerzity sa AZU rozrástlo do všetkých krajských miest a pomaly útočí aj na Česko.

2. Škálovateľnosť – okrem stáží dnes portál azu.sk informuje o zaujímavých podujatiach pre rozvoj a rast študentov, zverejňuje vypísané projekty, pracovné ponuky, návrhy na témy záverečných prác od firiem, a lokálni koordinátori pravidelne organizujú stretnutia so študentmi a mentormi vo svojich mestách.

3. Talent – ako každá firma a startup aj neziskovky ako AZU sa snažia pritiahnuť šikovných ľudí, bez ktorých by dlhodobo nemohli napredovať.

4. Financovanie – získavanie grantov, sponzorstva ale aj nefinančnej podpory je každodennou témou, pretože biznis model trochu pokrivkáva. Ale ktorý startup to nepozná?

AZU sa snaží pomáhať študentom, nakopnúť ich k väčšej aktivite a priniesť im viac skúseností. Z doterajšej spätnej väzby je vidieť, že je to dobrý projekt. Ostáva len veriť, že ho nepostihne osud mnohých startupov a nezanikne kvôli nedostatku zdrojov či rozpadu tímu.

autor: Dorota Liptáková

AZU-logo-2222-1

I am a final year student of engineer degree in filed of financial management at Economical University in Košice. Lately I spend my time writing articles, reports, blog posts... I'm not a stranger to the world of copywriting and marketing.

Site Footer