Zdravý pivot

Ak ste videli Google Talks s Ericom Riesom, asi ste sa tiež zasmiali na jeho vtipe: Chlapík sa pýta ženy: „Ty ma opúšťaš?“ „Nie, ja len pivotujem k inému mužovi.“ Podła Riesa je slovo „pivot“ (korekcia podnikania) v Silicon valley až prehnane prepoužité. Každý, komu sa nedarí, svoj projekt pivotuje, upraví svoj produkt a skúša to znovu. Ries vo svojom vystúpení vysvetľuje koncept lean startupu a snaží sa ukázať, že pivot je dobrý len vtedy, ak dokáže pritiahnuť zákazníkov. Ale pivotovať nemusíte len vtedy, ak sa vám nedarí.

Skvelým príkladom zdravého pivotovania, ktoré bolo len odpoveďou na žiadosti zákazníkov, je príbeh Petra Šoltésa a firmy Promiseo. Hoci v čase, kedy Peter začínal, slovo pivot asi nepoužíval. A zrejme vtedy nepoznal ani slovo startup 🙂

1960898_922569067807116_5549891906459183273_o

Ako 13-ročný chalan si založil Peter web stránku. Prišla prvá žiadosť o uverejnenie reklamy a odrazu sa mladý chalan venoval stratégiám, ako zvýšiť návštevnosť svojho webu a zarobiť na reklame. Neskôr prišli prvé zákazky a Peter pomáhal zvyšovať návštevnosť na weboch svojich klientov. Osemnáste narodeniny strávil na úrade, vybavovaním žiadosti na založenie s.r.o.-čky Soltes.eu.

Prišlo postupné naberanie zamestnancov a rozširovanie služieb od SEO na PPC kampane, a/b testing či nastavenie sociálnych médií a vytváranie buzz kampaní. Rozširovanie firmy a pôsobnosti si vyžiadali ďalšiu zmenu. Spoločnosť dostala nové meno, Promiseo, aby zvýšila svoju atraktivitu nie len doma, ale aj v zahraničí, kam rozšírila svoje služby.

V startupovom svete je pivot vnímaný predovšetkým ako spôsob, ako udržať firmu, keď produkt zlyháva. Netreba však zabúdať ani na druhú možnosť, využiť pivot na rozširovanie a ďalší rast biznisu.

autor: Dorota Liptáková

promiseo

 

 

I am a final year student of engineer degree in filed of financial management at Economical University in Košice. Lately I spend my time writing articles, reports, blog posts... I'm not a stranger to the world of copywriting and marketing.

Site Footer